- Mākslīgais intelekts (MI): tehnoloģijas un paradigmas
Definīcijas. Kas ir un kas nav MI? Kas ir "intelekts"? Ko nozīmē "mākslīgais"? Vai mākslīgais intelekts ir "īsts", vai tas pats par sevi ir "mākslīgs"? Kam tas ir svarīgi? Kāpēc cilvēkiem vispār vajadzētu interesēties par MI? MI vienlaikus ir gan pārvērtēts gan nepietiekami novērtēts. Mākslīgais intelekts, kāds tas tiek attīstīts šodien, patiesībā ir "mākslīgais mākslīgais intelekts": galvenokārt programmēšana, datu vākšana un matemātika. Tas vēl nav pievilcīgs, un sākumā tas lielākoties darbojas slikti. Reizēm tas nedarbojas vispār. Biedējošie rezultāti, ko jūs redzat "beta-versiju" demonstrācijās Silīcija ielejā, ir cītīga darba rezultāts, ar ko tiek slēpti šaurā mašīnu intelekta trūkumi. Tomēr MI pilnveidojas tik strauji, ka tuvāko 5 gadu laikā tas pilnībā mainīs pasauli. Tā īstermiņa ietekme ir nedaudz pārvērtēta, bet ilgtermiņa ietekme ir ļoti zemu novērtēta, jo īpaši biznesmeņu un uzņēmēju vidū.
Nozīme. MI ir revolūciju revolūcija, visa tehnoloģiskā sprādziena detonators. Tieši tāpēc XXI gadsimta divdesmitie gadi būs ne tikai XX gadsimta "brēcošie" divdesmitie gadi, bet arī "lūzuma" gadi. Informācijas revolūcija bija tikai priekšvēstnesis, uzgaidāmā telpa lielākam mākslīgā un papildinātā intelekta makro laikmetam. Nākamais mākslīgā un papildinātā intelekta laikmets būs daudzkārt nozīmīgāks nekā lauksaimniecības un rūpniecības laikmeti kopā.
Izcelsme. Kā un kāpēc radās mākslīgais intelekts? Ko MI vēsture mums vēsta par MI nākotni?
Dzinuļi. Kas ir MI revolucionāri un par ko viņi cīnās? Kāpēc? Ģeopolitiskā spriedze, kas ārkārtīgi paātrina MI pētniecību un attīstību.
Sastāvdaļas. Platformas, daudzpusēji tirgi un tirgus telpas, MBNRIC tehnoloģijas, dziļās tehnoloģijas, postdigitālā skaitļošana, telekomunikāciju infrastruktūra, web3 uzbūves.
Lietojums: Rekomendācijas un personalizēšanas/pielāgošanas/optimizācijas mehānismi ir galvenā MI pievienotā vērtība. Precīzu ieteikumu un lēmumu atbalsta avots katram no kvadriljoniem individuālo lēmumu, kas katru dienu tiek pieņemti uz Zemes.
Tendences. Mēs esam liecinieki paradigmas maiņai: no tīri tehnoloģiskas pieejas "mākslīgajam intelektam" uz hibrīdpieeju, kas ir orientēta uz tehnoloģijām un cilvēku, uz "papildināto intelektu": no "cilvēkiem, kuri rada arvien iespaidīgākas tehnoloģijas" uz "tehnoloģijām, kas rada arvien iespaidīgākus cilvēkus". Biznesam šī pāreja nozīmē, ka tam būs jāmodernizē ne tikai savi produkti, bet arī klienti. Jāpadara savi klienti gudrāki, spēcīgāki, bagātāki, veselīgāki un veiksmīgāki. Pretējā gadījumā "spēle būs beigusies". MI sagraus tradicionālo informācijas un zināšanu asimetriju starp uzņēmumu vadītājiem un to klientiem. Katram patērētājam būs savs personiskais padomdevējs, konsjeržs, personiskais pircējs un digitālais dvīņubrālis, ko darbina MI. Notiks milzīga varas pārbīde no menedžeriem uz klientiem un citām biznesa ieinteresētajām pusēm. B2C pārvērtīsies par C2B un C2C.
- MI: tendences un fāzes/posmi
Pašreizējais MI posms. Slēptais MI. Slēpta MI klātbūtne kā produktu, pakalpojumu, procesu, piegādes ķēžu, pieprasījuma ķēžu un ikdienas dzīves sastāvdaļa. MI papildina un pastiprina esošās tehnoloģijas.
Nākamais AI posms. Atklātais MI. Skaidra MI klātbūtne kā galaprodukts un risinājums gan biznesam, gan lietotājiem/klientiem. Biznesa stratēģiju un taktiku lielākās daļas, kā arī lietotāju/klientu dzīves pārvaldības procesu lielākās daļas pilnīga automatizācija. MI palīdz izgudrot jaunas tehnoloģijas.
Mākslīgais intelekts padara iespējamu plaša mēroga P2P un "tokena-bartera" ekonomiku internetā 3/4/5. MI ievērojami paātrina pāreju no pašreizējās centralizētās platformas ekonomikas, ko piedāvā web2, uz decentralizēto neatkarīgo ekonomiku, ko piedāvā web3/4/5, ļaujot intelektuāli saskaņot triljoniem unikālu cilvēku, mašīnu, situāciju, vajadzību un vēlmju ar triljoniem tikpat unikālu grupu, produktu, pakalpojumu, ideju un talantu.
Uzņēmējiem MI ir nevis vienkārši jauna uzņēmējdarbības iespēja, bet drīzāk pavisam jauna ekonomika. Mēs aplūkosim, kā MI reprezentē infrastruktūru, kas ļauj pašiem uzņēmējiem sevi realizēt.
MI DAO. Decentralizēta autonoma organizācija: jauna veida un uzbūves uz MI balstīta uzņēmējdarbība un biznesa organizācija jaunajam MI laikmetam. Vai uzņēmējiem vajadzētu izveidot DAO?
MI Tokenizācija. Decentralizētas individuālas valūtas, ko emitē individuāli uzņēmumi – jauns uz MI balstīts investīciju, vērtības radīšanas un kapitāla uzkrāšanas modelis.
Katrā uzņēmēja MI treneris. MI būtiski ietekmē uzņēmējdarbību, konkrētāk, pozitīvi ietekmē uzņēmējus četros veidos: spējas, lēmumu pieņemšana, produktivitāte, kā arī izglītība un pētniecība.
MI ierobežojumi. MI nevar sapņot, cerēt vai iztēloties. Tādējādi parcuzņēmuma galveno konkurences ieroci kļūs ideoloģija (misija, vīzija, mērķi, ambīcijas, pasaules redzējums, kultūra), nevis uzņēmuma stratēģija: vienīgā biznesa daļa, ko MI nevar automatizēt. Ja radīsies MI, kas spēj automatizēt ideoloģiju, tad tas būs pēdējais cilvēces izgudrojums.
MI riski. Galvenais risks ir tas, ka kibernoziedznieki izstrāda MI, lai uzlauztu MI sistēmas ātrāk, nekā šīs MI sistēmas iemācās sevi izsargāt, un tā izraisītā bruņošanās sacensība starp hakeriem un uzlauztajiem iznīcina uzticību un ekonomisko vērtību vai kavē tās rašanos. Mēs aplūkosim gaidāmos kibernoziegumu virzienus un kibernoziegumu mērķtiecīgu ievainojamību.
- MI: klienti, darbinieki un investori
Tā sauktie rekomendāciju dzinēji un sistēmas ir pamatā tam, ko mākslīgais intelekts nozīmē biznesa ieinteresētajām personām – klientiem, darbiniekiem un investoriem. Vienkāršāk sakot, MI palīdz visiem šiem miljardiem ieinteresēto pušu pieņemt visaugstākās kvalitātes un izcilus lēmumus par jebko un visu laiku. MI ne tikai palīdz pieņemt izcilus lēmumus, bet arī palīdz konstatēt, ieteikt un noteikt atklāto jautājumu, problēmu un iespēju prioritātes, kur visvairāk ir nepieciešami risinājumi.
Klientiem un lietotājiem MI radikāli demokratizē greznību un nodrošina līdz šim nebijušu augstu pakalpojumu līmeni par vēl nebijušām zemām izmaksām. Ritz- Carlton Plus pakalpojumi par Ryanair Minus cenām. MI ir infrastruktūra un uzbūve, kas nodrošina gan pieprasījumu, gan piedāvājumu. Pieprasījuma pusē MI konsultanti konsultē miljardiem lietotāju/klientu par to, kādiem jābūt viņu sapņu produktiem vai pakalpojumiem visos dzīves aspektos. Viņi palīdz katram klientam saprast, ko viņam vajadzētu vēlēties, nevis tikai to, ko viņš vēlas. Piedāvājuma pusē MI palīdz uzņēmumiem radīt pieprasītus produktus un pakalpojumus, kurus pieprasa MI uzlabota prasīgo klientu armija. Šie pieprasījuma un piedāvājuma puses efektiem ir rekursīvs pašpietiekams raksturs.
Darbiniekiem MI ievērojami palielinās apmierinātību ar darbu un iesaistīšanos. Saskaņā ar Gallup pētījumu datiem, pašlaik tikai 13% darbinieku iesaistās darbā. Tas galvenokārt ir saistīts ar to, ka lielākā daļa darbinieku izvēlas nepareizu darba devēju un nepareizu karjeru. 99% cilvēku nav pieejamas pasaules līmeņa konsultācijas par karjeras un profesionālo izaugsmi, kas rada situāciju, kad dzimuši santehniķi kļūst par ārstiem un dzimuši ārsti par santehniķiem, turklāt apmierinātība ar darbu ir zema. Katrs ChatGPT stila personiskais asistents ir arī karjeras un dzīves stratēģijas treneris. Mēs varam sagaidīt, ka nākotnes darbinieki būs daudz piemērotāki uzņēmumiem, kuros viņi strādā, jo darba devējs ar MI palīdzību būs apzināti iesaistīts darbinieka karjeras stratēģijas izstrādē. Pēc darbā pieņemšanas MI būs svarīga nozīme gan darbinieku darba efektivitātes mērīšanā un pārvaldībā uzņēmuma labā, gan uzņēmuma efektivitātes vadībā darbinieku labā.
Investoriem MI būtiski uzlabos rekomendācijas par investīciju tēžu izpildi (nozares fokuss, darījumu plūsma, investīciju mikromodelis u.t.t.), kā arī optimizēs un nepārtraukti uzlabos, pilnveidos un precizēs pašas investīciju tēzes. Pēc investēšanas vai starp finansēšanas kārtām MI arī ļaus investoriem reāllaika režīmā piekļūt visaptverošiem datiem un informācijas paneļiem par to uzņēmumu vai koncepciju darbības rezultātiem, kurās tie investē.